آیفون یا سامسونگ؟ مقایسه گوشی‌های هوشمند آیفون با سامسونگ

آیفون بخریم یا سامسونگ؟ این یکی از پرتکرارترین سوال‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند است که قصد داریم در ادامه پاسخی قابل اتکا به این سوال مهم بدهیم. اگر به دنبال خرید گوشی موبایل جدیدی هستید، ممکن است در تردید باشید که آیفون یا گلکسی سامسونگ را انتخاب کنید. هرکدام از این کمپانی‌ها برند محبوبی هستند و دستگاه‌های با کیفیت و توانمندی را تولید می‌کنند؛ با این حال، تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که ممکن است تصمیم شما را تحت تأثیر قرار دهد. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقایسه آیفون با سامسونگ

۱. طراحی

یکی از بارزترین تفاوت‌ها بین گوشی‌های آیفون و سامسونگ در بخش طراحی است. گوشی‌های آیفون دارای صفحه نمایش صاف، ناچ بزرگ در بخش جلویی نمایشگر و ماژول دوربین عقب با سه (یا ۲) دوربین هستند. گوشی‌های گلکسی سامسونگ دارای ماژول دوربین عقب با چهار دوربین یا بیشتر، صفحه نمایش صاف یا منحنی شده (در برخی مدل‌ها) و سوراخ نمایشگر (به‌جای ناچ در آیفون) هستند. البته آیفون در مدل ۱۴ پرو و پرو مکس به‌جای ناچ یا همان برآمدگی نمایشگر دارای ۲ بخش دایره‌ای برای محل دوربین و حسگر‌های نور و مجاورت است.

مقایسه آیفون با سامسونگ در طراحی

هر دو برند رنگ های و اندازه های مختلفی را ارائه می دهند تا با سلیقه های مختلف سازگار شوند. با این حال، اگر شما از ناچ روی صفحه نمایشتان خوشتان نمی آید، ممکن است گوشی گلکسی سامسونگ را بیشتر از سری آیفون ۱۴ ترجیح دهید.

۲. پردازنده و عملکرد

عملکرد هر دو گوشی آیفون و سامسونگ به دلیل پردازنده و رم قدرتمند بسیار خوب و روان است. آیفون‌ها از چیپ‌های ساخت خود اپل استفاده می‌کنند که در تعامل با سیستم‌عامل iOS، عملکرد بسیار روان و سریعی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر گوشی‌های سامسونگ از چیپ‌های اگزینوس و یا کوالکام استفاده می‌کنند که دارای CPU و پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمندی هستند.
عملکرد گوشی ها همچنین به سیستم عامل آن ها بستگی دارد. آیفون‌ها از iOS استفاده می‌کند در حالی که گوشی‌های گلکسی سامسونگ از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. هر دو سیستم عامل مزایا و معایب خود را دارند. iOS امن تر، پایدارتر و کاربرپسند تر است، اما محدودیت های بیشتری دارد و سفارشی سازی کمتری را پشتیبانی می کند. اندروید قابل انعطاف‌تر است و امکان سفارشی‌سازی بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما بیشتر به مشکلات نرم افزاری و پراکنده بودن دچار است. بصورت کلی آیفون کم‌دردسر‌تر و روان‌تر است اما از سوی دیگر در اندروید، دست کاربر برای انجام تغییرات دلخواه خود بازتر است.

 

۳. سازگاری

یک عامل دیگری که در انتخاب بین گوشی‌های آیفون و سامسونگ باید در نظر گرفت، سازگاری آن ها با سایر دستگاه ها و پلتفرم ها است. اگر دیگر محصولات شرکت اپل مانند کامپیوتر Mac، آیپد یا اپل واچ را دارید و یا قصد خرید آن‌ها را دارید، انتخاب یک گوشی آیفون می تواند برای شما مفید باشد. شما می توانید از ویژگی هایی مانند یکپارچگی سیستم عامل، AirDrop، آی‌کلاود، iMessage، FaceTime و Apple Pay استفاده کنید تا اطلاعات و فعالیت های خود را به طور بی دردسری بین دستگاه‌های خود همگام کنید. از طرف دیگر، اگر از دستگاه های با سیستم ها و پلتفرم های مختلف استفاده می کنید، ممکن است انتخاب یک گوشی سامسونگ گزینه بهتری برای شما باشد. اندروید با دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلف سازگاری بیشتری دارد. شما می توانید از ویژگی هایی مانند Google Drive، Google Photos، Google Assistant، Google Pay، Gmail، Chrome و بسیاری دیگر استفاده کنید تا به آسانی به داده‌ها و سرویس‌های خود در دیگر دستگاه‌هایتان دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
بهترین گوشی‌های سامسونگ – برترین گوشی‌های هوشمند سامسونگ گلکسی

۴. شخصی‌سازی

یکی از مزایای اصلی انتخاب گوشی سامسونگ گلکسی برای شما نسبت به آیفون، امکانات مربوط به شخصی‌سازی گوشی است. گوشی‌های سامسونگ از رابط کاربری One UI استفاده می‌کنند که با استفاده از آن می‌توانید ظاهر و امکانات گوشی خود را کاملا مطابق با نیازها و سلایقتان تنظیم کنید. همین امر موجب شده تا گوشی‌های سامسونگ برای کاربران حرفه‌ای‌تر و کسانی که دوست دارند تنظیمات و ویژگی‌های گوشی‌شان را بیشتر از آنچه تولیدکننده اجازه می‌دهد تغییر دهند، انتخاب مناسب‌تری باشد. همچنین در گوشی‌های سامسونگ و بصورت کلی در گوشی‌های اندرویدی، کاربران به فایل‌های سیستم عامل و برنامه‌ها دسترسی کامل دارند که همین امر، امکان انجام تغییرات دلخواه را برای کاربران فراهم می‌کند.

رابط کاربری آیفون
رابط کاربری آیفون
رابط کاربری سامسونگ
رابط کاربری سامسونگ

 

بصورت کلی می‌توان گفت که یکی از محدودیت های مهم استفاده از آیفون نسبت به یک گوشی سامسونگ، کم‌تر بودن امکانات شخصی‌سازی و باز بودن دست کاربر است. سیستم عامل iOS نسبت به اندروید بسته تر است و به شما امکانات کمتری برای شخصی سازی و یا تغییر سیستم گوشی خود را می دهد. البته شما می توانید تصاویر پس زمینه، آیکون‌ها، ویجت ها و برخی تنظیمات را تغییر دهید، اما این تغییرات نسبتا کم و محدود هستند. درست است که این موارد ممکن است در دید برخی از کاربران به چشم محدودیت دیده شوند اما همین ویژگی‌ها موجب شده تا گوشی‌های آیفون، در طولانی مدت عملکرد روان‌تری را ارائه دهند و برای کاربرانی که قصد انجام کارهای عجیب و حرفه‌ای را ندارند، انتخاب مناسب‌تری باشند.

 

۵. آپدیت‌ها

یکی دیگر از مزایای انتخاب آیفون نسبت به گوشی سامسونگ گلکسی، بروزرسانی‌های منظم آن است. زمانی که اپل یک بروزرسانی جدید iOS منتشر می‌کند، آن آپدیت برای تمامی دستگاه‌های سازگار به صورت همزمان در دسترس است. شما می‌توانید به راحتی دستگاه خود را به آخرین نسخه سیستم عامل بروزرسانی کنید بدون اینکه برای ماه‌ها یا سال‌ها منتظر بمانید. همچنین بروزرسانی‌های iOS نسبت به آپدیت‌های اندروید و سامسونگ معمولا پایدارتر، امن‌تر و کم باگ‌تر هستند.

نمودار مدت زمان پشتیبانی سامسونگ و اپل از بروزرسانی‌های سیستم عامل
نمودار مدت زمان پشتیبانی سامسونگ و اپل از بروزرسانی‌های سیستم عامل

۶. حافظه و ظرفیت

یکی دیگر از تفاوت‌های بین گوشی‌های آیفون و سامسونگ، گزینه‌های حافظه‌ی آن‌هاست. مدل‌های آیفون با ظرفیت حافظه‌ی داخلی ثابتی ارائه می‌شوند که برای سری آیفون ۱۳ از ۱۲۸ گیگابایت تا ۵۱۲ گیگابایت متغیر است. شما نمی‌توانید با استفاده از کارت حافظه‌ی microSD یا هر دستگاه خارجی دیگری، حافظه‌ی دستگاه خود را افزایش دهید. شما باید به ابر iCloud یا سایر خدمات ابری دیگر اتکا کنید تا از اطلاعات‌تان بک‌آپ گرفته و فضای دستگاه خود را آزاد کنید.

مدل‌های گلکسی سامسونگ همچنین با ظرفیت‌های حافظه‌ی داخلی ارائه می‌شوند که برای سری گلکسی اس ۲۲ از ۱۲۸ گیگابایت تا ۲۵۶ گیگابایت متغیر است. با این حال، می‌توانید یک کارت حافظه‌ی microSD به گوشی سامسونگ خود اضافه کنید و حافظه‌ی دستگاه خود را تا ۱ ترابایت افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید تا عکس، ویدئو، موزیک و برنامه‌های بیشتری را در دستگاه‌تان داشته و کمتر نگران پر شدن حافظه گوشی باشید.

 

۷. باتری

طول عمر باتری یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک گوشی هوشمند است. شما گوشی‌ای می‌خواهید که بتواند با یکبار شارژ، مدت‌زمان مناسبی کار کند و از قابلیت‌های شارژ سریع و بی‌سیم  پشتیبانی کند. هر دو گوشی آیفون و سامسونگ عمر باتری مناسبی دارند، اما تفاوت‌هایی وجود دارد.
بر اساس یک مطالعه اخیر انجام شده توسط Which؟، میانگین عمر باتری گوشی‌های سامسونگ ۲۱ ساعت و باتری گوشی‌های آیفون ۱۲ ساعت است. این بدان معناست که مدت‌زمان شارژدهی گوشی‌های سامسونگ تقریبا دو برابر گوشی‌های آیفون است. با این حال، این ممکن است بسته به الگوی استفاده و مدل گوشی شما متفاوت باشد. البته که آیفون‌های ۱۴ نسبت به نسل‌های قبلی، به دلیل داشتن چیپ A16 و باتری بزرگتر، عمر باتری بهتری را ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

همانطور که خواندید، برای انتخاب بیین آیفون و گوشی‌های سامسونگ، عوامل بسیاری وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. هر دو برند دستگاه‌های با کیفیت بالایی تولید می‌کنند و دارای قابلیت‌های پیشرفته‌ای هستند و مجموع این موارد، موجب شده تا نتوان یکی از آن‌ها را برنده مطلق دانست. اگر به طراحی، عملکرد، سازگاری با دیگر تجهیزات، به‌روزرسانی و عمر باتری اهمیت می‌دهید، ممکن است تلفن هوشمند آیفون را به تلفن هوشمند سامسونگ ترجیح دهید؛ از سوی دیگر اگر به شخصی‌سازی، حافظه و قیمت اهمیت می‌دهید، ممکن است گوشی سامسونگ گلکسی انتخاب بهتری برای شما باشد. در نهایت انتخاب یکی از این ۲ برند، بستگی به سلیقه و نیازهای شخصی شما به عنوان یک کاربر دارد.

نظرات کاربران

تعداد کامنت ها: ۱

برای درج نظر وارد حساب کاربری شوید. ورود به حساب کاربری
  • کاربر

    این رو نگفتید که تو وضعیت فعلی کار کردن با سامسونگ راحت‌تره! موبایل بانک ها و … .